úterý 24. května 2016

Špaldový kváskový chleba




Před rokem jsem získala svůj první kvásek, jenže ten mi vydržel jen pár měsíců, bohužel nejspíš umřel hlady. Prostě se po delší době už nechytl. Jenže mi to nedalo a chtěla jsem opět svůj kvásek a úžasný kváskový chleba. Přece jen, pečení kváskového chleba je tak trochu rituál. Není to jen tak, naházet všechno do mísy a za chvíli je hotovo. Přece jen chce to trpělivost a péči. Poštěstilo se mi a já kvásek opět získala a naší domácností opět vane vůně čerstvě upečeného chleba. Tady je jeden špaldový krasavec. 




 Špaldový kváskový chleba 


  • 50 g kvásku
  • 200 g špaldové mouky
  • 200 g vody 
  • 350 g špaldové mouky 
  • 200 g vody 
  • 15 g soli  





Do misky dáme 50g kvásku, 200g špaldové mouky a přilijeme vodu. Necháme rozkvasit 12 hodin, nejlépe přes noc.

Po rozkvašení přidáme do mísy 350 g špaldové mouky, sůl, přilijeme vodu, promícháme a necháme hodinu stát. Po hodině až mouka krásně vsákne vodu, vypracujeme těsto. Těsto necháme ležet na pomoučené lince a několikrát za hodinu propracujeme - popřekládáme. Pak teprve stočíme do ošatky (koupíte třeba v Orionu) a necháte kynout buď na lince cca 6 hodin nebo v lednici 14-18 hodin.

Pak si rozpálíme troubu na 250 stupňů i s plechem na pečení a do spod trouby ještě dáme druhý plech na zapaření trouby. Asi po 20-30 minutách je trouba rozpálená, opatrně vyndáme rozpálený plech v rukavicích a překlopíme na něj chleba z ošatky. Můžeme porosit a chleba hned vkládáme do trouby. Na spodní plech nalijeme hrnek vody a troubu zavřeme a necháme zapařit. Po cca 15-20 minutách troubu otevřeme, vyvětráme a snížíme teplotu na 200-210 stupňů a dopečeme přibližně 20-30 minut podle vaší trouby.
Pak už stačí jen nechat chleba vychladnout na mřížce a pak si dopřát krásně křupavý kváskový chlebík.









Žádné komentáře:

Okomentovat