úterý 24. května 2016

První kváskový chleba


Objevila jsem rok starý rozepraný příspěvěk o mém prvním kváskovém chlebu. Tak tady ho máte. Svět je malý. Opravdu. Jelikož pokusy o můj vlastní kvásek vždy ztroskotaly buď hned den první nebo po pár dnech, byl kvas i kváskový chleba v nedohlednu. Jenže to si jdu jednou takhle k nám do květinářství a paní se mi jen tak mezi řečí zmíní, že objevila moje stránky a že ona kvas doma má a jestli chci tak mi přinese. No není to paráda?! Takže už pár týdnů jsem majitelkou kvasu a tak peču a peču. Tady máte na ukázku můj první kváskový chleba. Mám co zlepšovat. Chleba mi moc nevyskočil a hrozně mi praskají ale i tak byl výborný. Chleba z kvasu je daleko pracnější než z droždí ale opravdu to stojí za ten čas. Chuťově se to nedá srovnat s kupovanými chleby a vy už jiný chtít nebude. 

Kváskový chleba


  • 50g kvásku žitného
  • 150g mouka žitná chlebová
  • 150g voda
  • 500g mouka chlebová
  • 200-300ml vody
  • 15g soli


Takže vezmeme si kvásek a ten si musíme rozkvasit. Do kvásku 50g přisypeme 150g žitné chlebové mouky a přilijeme cca 300g vody. Promícháme a necháme kvasit, přikryté sáčkem nebo folií 12 hodin (já dávám kynout přes noc, večer rozkvasím, ráno zadělám těsto a v poledne peču). Z tohoto množství je tak 350g aktivního kvasu. 

Rozkvašený kvas - 50 g kvásku, 150g mouky žitné a 150g vody z toho množství je cca 350g aktivního kvásku


Vezmeme si rozkvašený kvas (tak teď si odebereme 50g do skleničky na příště nebo kvas přelijeme a to co zůstane v míse nechávám na příště, takže dám do lednice mísu od kvasu a pak si jen při dalším rozkvašení rozkvasím v míse kde mi zůstane na dně tak 2-3 lžíce kvasu).
Do kvasu přisypeme mouku 500g, přilijeme vodu, zamícháme a necháme chvíli odstát, pak přidáme sůl, je možné přidat i kmín, různá semínka nebo opečenou cibulku. Vypracujeme těsto a necháme ho odpočinout tak 1-3 hodiny. Těsto vyklopíme na vál a vypracujeme bochník, který dáme kynout nejlépe do ošatky, jenže tu já nemám a tak nechávám kynout zatím v míse vymazané olejem. přikryté utěrkou. Tam necháme kynout tak 2 hodinky. Uvidíte sami jak těsto kyne jestli rychle nebo pomalu. Mému se moc nechce. Tak nechávám dýl. Půl hodiny před dokynutím si rozpalte troubu a dejte do ní rovnou rozpálit buď plech nebo nejlépe litinový/skleněný hrnec/pekáč s poklicí. Při 250 stupních peču tak 15-20 minut a pak snížím na 180-200 stupňů a dopeču 30 minut. Pak odklopím pokličku a pokud má chleba požadovanou barvu a kůrku vytáhnu. Pokud ne nechám odklopené a dopeču do barvy. Chleba vyndejte, zabalte do utěrky a dejte vychladnout. Chleba nekrájejte ještě teplý, srazil by se. 



Žádné komentáře:

Okomentovat